"חדר משלהן" בצבא ההגנה לישראל? – חוויותיהן של תומכות לחימה בחדרי מלחמה קדמיים

פרופ' אילת הראל־שלו, התוכנית לניהול ויישוב סכסוכים והמחלקה לפוליטיקה וממשל, אוניברסיטת בן־גוריון בנגב
01/31/2021

הצבתן של נשים בחדרי לחימה הממוקמים באזורי עימות – המביאות אליהם את חוויית אזור הלחימה – יכולה לערער תפיסות מסורתיות של ביטחון, לחימה ותפקידי מגדר
נשים משרתות כיום במגוון תפקידי לחימה ותפקידים תומכי לחימה בצבאות שונים בעולם, בין היתר בצה"ל. זאת כתוצאה מהשילוב של טכנולוגיות לחימה חדשות, המעבירות יותר ויותר חיילים וחיילות מן העורף אל לב ליבו של שדה הקרב.

חיילות הפכו להיות משתתפות משמעותיות בקרב מעצם הצבתן בחדרי מלחמה אסטרטגיים, כפי שאמרה אחת המרואיינות למחקר: "בחדר המלחמה את רואה הכול, את רואה יותר ממה שהחיילים בשטח רואים. את רואה את התמונה כולה". אף שהחיילות האלה לא נמצאות פיזית בשדה הקרב, הן משתתפות במלחמה – הן אחראיות לביטחון ארצן ולביטחון חבריהן לנשק, והן אחראיות לפגיעה ב"אחר".

הצבתן של נשים בחדרי לחימה הממוקמים באזורי עימות – חדרי לחימה המצוידים בטכנולוגיות חדישות המביאות אליהם את חוויית אזור הלחימה – יכולה לערער תפיסות מסורתיות של ביטחון, לחימה ותפקידי מגדר. לפיכך, הנרטיבים של חיילות המשרתות מאחורי הקלעים של המלחמה יכולים לספק תובנות רבות ערך בנוגע לאופן שבו "חווים את המלחמה" ו"עושים מלחמה" במרחבי הקרב.

ראיונות עם חיילות שמילאו תפקידים שונים בחדרי מלחמה בעת שירותן בצה"ל חשף נרטיבים רבים של מלחמה, אך גם של הגנה, של ביטחון ושל היעדר ביטחון. המאמר הזה שופך אור על תפקידן של נשים בצה"ל באמצעות התבוננות בנשים הנמצאות ב"חדר משלהן" במרחב הלחימה.