פעילות: מכון כנרת על שם דן שומרון לקשרי חברה, בטחון ושלום 2015-2018

בין ספטמבר 2015 ומאי 2017 נערכו הפעילויות הבאות

כנסים, סדנאות וימי עיון

גישות חדשות ממדעי החברה לניתוח כוחות צבא מיוחדים

הכנס בין-לאומי נערך ביוני 2015 עם שישה-עשר משתתפים מחו"ל ועשרה מהארץ. הוא עסק במחקרים אמפירים ומישוג חדשני להבנת הכוחות המיוחדים במלחמות החדשות. הרצאת הכבוד בכנס הייתה של פרופ סול דיוויד על תפקידו של דן שומרון במבצע אנטבה. 20 מאמרים מהכנס יוצאים כספר ב- Routledege בעריכת קובי מיכאל (INSS), גסיקה טרנלי (האוניברסיטה של הכוחות המיוחדים של ארה"ב) ואיל בן-ארי.

כנס: גישות אנתרופולוגיות לקשרי צבא-חברה

הפרויקט בשיתוף עם פרופ' בירגיטה סורנסן (אוניברסיטת קופנהגן) ופרופ' מסקזו טנאקה (אוניברסיטת קיוטו) ומתמקד בתרומה הייחודית של אנתרופולוגיה לחקר יחסי צבא-חברה. הכנס הוביל לפרסום ספר ערוך באנגלית (תחת review כרגע ב Berghahn).
הכנס נערך בין ה-27-28 יולי 2015 בבית איילה בתל-אביב והשתתפו בו שבעה אנשים מחו"ל ועשרים ושניים מישראל..

כנס: חמישים שנה למלחמת ששת הימים

הכנס בשיתוף עם מכון בס"א באוניברסיטת בר-אילן נערך במאי (יום בבר-אילן ויום בכנרת) ועסק במגוון השלכות של המלחמה: אסטרטגיות, טקטיות, חברתיות, פוליטיות וכלכליות. הכנס זכה להצלחה ובנוסף על כעשרים הרצאות מפי מגוון חוקרים בארץ השתתפו במהלך הכנס כולו כמאתיים וחמישים אנשים. אנו בודקים אפשרות של הוצאת חלק מההרצאות כספר.

יום עיון: התחקיר בצה"ל ומחוצה לו

נערך באפריל ובשיתוף פעולה על פרופ ורדה וסרמן מהאוניברסיטה הפתוחה וד"ר איל דיין מהמכללה למנהל. היום נערך בחסות מר מיקי לב מנכ"ל המכללה האקדמית כנרת ובמימון של האוניברסיטה הפתוחה. היום עסק ב"יצוא" התחקיר לתחומי החינוך, רפואה ועסקים והציע זווית חדשה על יחסי צבא-חברה. היו בו שתיים-עשרה הרצאות.

יום עיון על תמורות בחברה הישראלית בקורס הבכיר של צה"ל – פו"ם אפ"ק.

בשיתוף האגודה ליחסי צבא-חברה נערך יום עיון בפו"ם שעסק בשינויים שישראל עוברת בתחום החברתי והכלכלי. יום העיון כלל הרצאות מליאה ודיונים עם חניכי הקורס בצוותים.
בעקבות יום העיון נערך מפגש להפקת לקחים ובחודש אוגוסט 2017 יתקיים יום העיון השני.

סדנה שנתית לקריירה מחקרית ביחסי צבא-חברה לחוקרים צעירים

בשיתוף עם אגודת חוקרי צבא-חברה בישראל והמכון לחקר מדיניות, כלכלה פוליטית וחברה באוניברסיטה הפתוחה (בראשות ד"ר ורדה וסרמן). סדנה זאת התמקדה בנושאים הקשורים ליחסי צבא-חברה, לסוציולוגיה ולפסיכולוגיה של הצבא או בהיבטים ארגוניים של כוחות מזוינים. הסדנה נערכה בין ספטמבר 2015 לספטמבר 2016.

יום עיון לאקדמיה הצבאית הנורבגית.

המכון אירח בשיתוף על ה-INSS יום עיון לחיילים וקצינים מהכוחות המיוחדים הנורווגים. יום העיון נערך באפריל. ביום בעיון השתתפו פרופ' איל בן ארי ופרופסור זאב דרורי חברי מכון כנרת ע"ש דן שומרון.

פעילויות מתוכננות לשנה האקדמית 2017-2018

סדנה: שינוי האמנה בין צה"ל לחברה הישראלית

סדנה שנתית זאת תחל בספטמבר 2017 בשיתוף עם פרופ' יגיל לוי מהאוניברסיטה הפתוחה. תוך שימוש באספקלריה של החוזה החברתי בין צבא לחברה הסדנה תעסוק בשינויים המרכזיים שהוא עובר מאז קום המדינה. בסוף הסדנה מתוכננים יום עיון, כנס וספר המבוסס על ההרצאות. הסדנה היא מחקרית אך יוזמנו אנשי ציבור לדבר בפניה.

כנס: גישות חדשות במדעי החברה לחקר כוחות לוחמים

הכנס הבין-לאומי יערך בספטמבר 2017 במכללת כנרת ויכלול כשמונה חוקרים מחו"ל ועשרה מישראל. המטרה היא לפתח כלים אנאליטיים למבנים והדינאמיקות של כוחות לוחמים (combat formations) במלחמות החדשות. מתוכנן להוציא ספר על בסיס הכנס.

כנס האגודה הרביעי ליחסי צבא-חברה בישראל – פברואר 2018

המכללה והמכון יארחו את הכנס הדו-שנתי של האגודה ליחסי צבא-חברה בפברואר 2018.
בימים אלו יצא קול קורא להגשת מחקרים ונושאי דיון בתחום רחב של נושאי מחקר העוסקים בחברה וביטחון בישראל.

תעודת הערכה ופרס כספי למחקר מצטיין ע"ש הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל דן שומרון ז"ל.

במסגרת הכנס תוענק תעודת הוקרה ופרס כספי בסך 3,000 ש"ח למחקר מצטיין בתחומי חברה-שלום וביטחון בישראל. הועדה האקדמית של הכנס תבחן ותחליט על המחקר המצטיין הראוי למתן הפרס.

כנס בינלאומי: תקשורת ובטחון בעידן המלחמות החדשות .

הכנס הבין-לאומי יערך בדצמבר 2018 בתל-אביב (חצי יום) ובמכללת כנרת (יומיים). הוא יקיף תחומים ודוברים מהאקדמיה ועולם המעשה במגוון תחומים כגון המדיה הישנה והחדשה, צנזורה וחופש המידע, המלחמה על הלגיטימציה או תפקידי הדוברים הצבאיים. מתוכנן להוציא ספר על בסיס המאמרים המוצגים בו.

יום עיון על תמורות בחברה הישראלית בפו"מ

מכון דן שומרון בשיתוף אגודת חוקרי צבא חברה בישראל אחראי להפעלת ימי עיון בתחום התמורות ביחסי צבא-חברה בישראל לכל מחזור של פו"מ. (המפגש הקרוב – אוגוסט 2017).

בימים אלו נבחנת האפשרות לשיתוף פעולה מקביל עם המכללה לביטחון לאומי של צה"ל

קורס אקדמי: תקשורת, ביטחון וחברה.

קורס משותף של המחלקה הרב תחומית והמחלקה לתקשורת בשנת הלימודים הבאה תשע"ח בשיתוף חוקרי מכון דן שומרון.
הקורס יעסוק בסיקור התרחשויות ואירועי אקטואליה העוסקים בביטחון וחברה באמצעי התקשורת המסורתיים והדיגיטאליים. לנושא חשיבות רבה החל מהעלאת נושאים לסדר היום הציבורי ועד חשיפת מידע המבוסס על תחקירים של מקורות ומסמכים לאורך זמן. בקורס יבחנו יחסי הגומלין בין תקשורת, ביטחון וחברה במדינת ישראל בעת משברי ביטחון ובמצבי שגרה. תבחן שאלת המתח בין חופש הביטוי והעיתונות לבין ביטחון, והצנזורה בישראל.

ספרים

Jessica Glicken Turnley, Kobi Michael and Eyal Ben-Ari (eds): Social Science and Special Operations Forces. London: Routledge, 2018.
דרורי זאב, מיכאל לסקר: "ותרעד הארץ – 40 שנה למלחמת יום הכיפורים", שני כרכים – הוצאת אוניברסיטת בר-אילן. 2018.
זאב דרורי, דן שומרון – מנהיגות שקטה, הוצאת ידיעות אחרונות, 2016